بخشنامه ۱۴/۳ جدید در آمد

محاسبه حق بيمه قراردادهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات

محاسبه حق بيمه قراردادهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات براساس بخشنامه ۱۴/۳ جدید درآمد سازمان تامین اجتماعی و در خصوص دستورالعمل نحوه شناسائی قراردادهای فناوری و محاسبه حق بیمه ( ICT) اطلاعات و ارتباطات کارکنان شاغل در قراردادهای مذکور می باشد . بخشنامه مدکور را در زیر دانلود بفرمایید :

پیرو بخشنامه ۱۴ جدید درآمد درخصوص چگونگی محاسبه حق بیمه قراردادهای انفورماتیکی(موضوع بند ه از بخش سوم فصل دوم بخشنامه مزبور)و با توجه به گسترش فعالیتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور و در نتیجه انعقاد قراردادهای پیمانکاری در ا ین زمینه، نحوه شناسائی ومحاسبه حق بیمه قراردادهای مذکور به شرح ذیل تعیین و مقرر میگردد:

 

الف- نحوه شناسائی قراردادهای فناوری اطلاعات و ارتباطات ( محاسبه حق بيمه قراردادهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات ):

شناخت قراردادهای فناوری اطلاعات و ارتباطات با مطابقت شرح قرارداد با یکی از موضوعات زیرانجام می شود:

۱- تولید، مونتاژ، اجاره، فروش، آزمایش، تعمیر، نگهداری، پشتیبانی و خدمات پس از فروش سخت افزارها و تجهیزات شبکه ها، وب گاه ها و نرم افزارها و….

۲- طراحی، نصب، پیاده سازی، راه اندازی و پشتیبانی آموزش شبکه ها و پایگاه های اطلاع رسانی اینترنت (LAN , WAN)و فضای های رایانه ای(Site)و به هنگام سازی اطلاعات موجود در وب گاه ها

۳- ارائه مشاوره و انجام نظارت بر طراحی و اجرای شبکه ها، فضاهای رایانه ای، خرید، تحویل گیری و نگهداری سخت افزارها.

۴- تهیه طرحهای جامع فناوری اطلاعات، طرحهای توجیهی(فنی – اقتصادی) کسب و کار،شناخت، طراحی، تدوین، بهینه سازی و اصلاح روشها، سیستمها و ساختارهای سازمانی.

۵- شناخت، تحلیل، طراحی، ساخت و مستندسازی سیستم های نرم افزاری کاربرد تجاری وکاربرد خاص و نصب، راه اندازی، آموزش و پیاده سازی و پشتیبانی سیستمها و روشهای دستی و سیستمهای نرم افزاری.

۶- تولید و ارائه پشتیبانی در زمینه های مختلف نرم افزاری، راهبری و عملیاتی سیستمها، سایتها،بانکهای اطلاعاتی، سیستم های عامل و نرم افزارهای پایه(شامل شناخت وضع موجود، تجزیه و تحلیل، طراحی، برنامه نویسی، فروش، پیاده سازی، نصب، آزمایش، پشتیبانی و آموزش آنها)

۷- ارائه مشاوره و ا نجام نظارت بر طراحی، خرید و اجرای طرحهای سخت افزار، نرم افزاری،انتخاب پیمانکار، انتخاب محصولات نرم افزاری و سخت افزاری و تحویل گیری محصولات وهمچنین ارائه خدمات.

۸- ارائه خدمات رایانه ای شامل اجاره سخت افزار، نرم افزار، فضاهای رایانه ای، تولید محتوای الکترونیکی.

۹- مشاوره خرید، نصب و راه اندازی و برنامه ریزی جهت آموزش نیروی انسانی و ارائه خدمات فنی در این زمینه.

۱۰- تامین و ارائه خدمات .Internet ISPو آموزش در زمینه های مختلف فناوری اطلاعات

 

ب-نحوه محاسبه حق بیمه قراردادهای فناوری اطلاعات و ارتباطات:

۱۱- جمع آوری، پالایش و تغذیه اطلاعات و ارائه خدمات مرتبط با اطلاعات(وروداصلاح، پردازش، بازسازی، ویرایش و داده آمایی)

محاسبه حق بيمه قراردادهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات جهت اشخاص حقوقی:

۱- در مواردی که پیمانکار مذکور دارای دفاتر و اسناد قانونی باشد، در این صورت می باید ازمحاسبه و مطالبه حق بیمه قرارداد آنها ب راساس ماخذ مندرج در بخشنامه ۱۴ جدید درآمدخودداری و با وصول حق بیمه ماهیانه کارکنان آنان براساس گزارش بازرسی از دفاتر آنهامفاصاحساب قرارداد صادر گردد، چنانچه پیمانکار لیست و حق بیمه کارکنان خود را بطورماهیانه ارسال و پرداخت نموده باشد، در صورت ارائه تعهد نامه منضم به
بخشنامه۱۴/۲ جدیددرآمد مبنی بر ارائه دفاتر و اسناد قانونی جهت حسابرسی می باید مفاصاحساب قراردادصادر گردد.

۲- در مورد پیمانکارانی که لیست و حق بیمه کارکنان خود را نداده اند باید در اسرع وقت از دفاترآنان حسابرسی و بر مبنای آن حق بیمه وصول و سپس مفاصاحساب صادر گردد.

۳- در مواردی که پیمانکار مذکور فاقد دفاتر قانونی بوده و یا از ارائه دفاتر خودداری نماید ضرورتی به استعلام درصد مکانیکی و غیرمکانیکی کارکرد از واگذارنده کار نبوده و قراردادهای مربوطه از نظر سازمان، مکانیکی محسوب و حق بیمه آنها باید طبق ماد ه دوم مصوبه ۷۰/۱۰/۲۴شورایعالی تامین اجتماعی به ماخذ ۷ درصد به اضافه بیمه بیکاری مربوطه محاسبه و وصول و سپس مفاصاحساب قرارداد صادر گردد . بدیهی است چنانچه پیمانکار وجهی بابت حق بیمه پرداخت نموده باشد . باید از بدهی که به ترتیب فوق محاسبه می گردد، کسر شود.

 

محاسبه حق بيمه قراردادهاي فناوري اطلاعات و ارتباطات جهت اشخاص حقیقی

۱- در مواردیکه پیمانکار، کار موضوع قرارداد را راسا و به تنهایی انجام دهد و بطور کلی ازنیروی انسانی دیگر استفاده ننماید، مشمول ماده ۳۸ قانون تامین اجتماعی نخواهد بود و واگذارنده کار(کارفرما) می باید بدون اخذ مفاصاحساب این سازمان با وی تسویه حساب کند.

۲- در مواردیکه پیمانکار برای انجام کار، از نیروی انسانی دیگر نیز استفاده نماید، می باید حق بیمه کارکنان قرارداد بماخذ ۷ درصد ناخالص کارکرد محاسبه و باضافه بیمه بیکاری مربوطه وصول و سپس مفاصاحساب قرارداد صادر گردد.

مسئول حسن اجرای این دستور اداری مدیر ان کل، معاونین بیمه ای، رئیس و کارشناسان ارشد درآمد استان و رئیس، معاون بیمه ای و مسئولین درآمد شعب میباشند.

 

دستورالعمل نحوه شناسایی و محاسبه قراردادهای فناوری اطلاعات و ارتباطات

 

گروه مشاوران کاردون